15 april 2014

Skippa att gå till Frisören! Spara pengar!

Allt för ofta så ser jag en frisörbutik, av någon anledning är de lika förekommande som pizzeriorna här i stan. 
Själv så har jag satt min fot hos frisören en enda gång under mitt långa liv. Blev jag nöjd? Inte alls med hänsyn till priset. 


Det hela har lätt till att jag på senare år oftast kör med en hårtrimmer och tar bort allt hår och låter det växa ut igen. En hårtrimmer som kostade dryga 150 kronor i affären. En summa som förmodligen inte hade räckt till ens EN klippning hos frisören. 

Dessutom upptäckte jag att min tjej med stort nöje gärna klipper mitt håret för att testa lite, jag blev absolut överraskad över resultatet liksom min omgivning när de fick veta att det var min tjejen som hade klippt det med hårtrimmen. 

Är det då värt att gå till frisören? För mig är det definitivt inte det. Jag sparar en hel del pengar genom åren på att undvika dessa frisörer. 
Däremot har jag mer förståelse för att de med längre hår, kille eller tjej går dit och klipper sig istället för att raka av allt.

Då jag själv inte sätter min fot hos en frisör så hade det varit intressant hur ofta människor gå till frisören samt kostnader för detta?




mvh

11 kommentarer:

  1. Jag är mer eller mindre uppvuxen med att klippa mig och besöka frisören då min mormor har det yrket. Självfallet betalar jag ingenting men man är ändå "hjärntvättad", i normala förhållanden brukar jag klippa mig var sjunde vecka men för tillfället kan det varit det dubbla så blir strax att ta en tur dit!

    Hjärntvättad som resterande av min familj, har vi blivit ganska kunniga om frisyrer och ser ganska direkt om det är egenklippt eller slitet. Självklart förstår jag dem som inte har råd att gå till en frisör och då är ju hårtrimmer och dylikt perfekt!

    För att svara på frågan om det är värt att besöka en frisör tycker jag absolut det, minst var tionde vecka!

    Mvh
    k.e

    SvaraRadera
  2. En annan sak du kan spara in pengar på är att köpa en frisörtrimmer för 1000-lappen och uppåt.

    Jag har betat av de flesta trimmers som ligger mellan 150-300 kr och har säkerligen lagt ut mer pengar på dessa än om jag köpt en riktig som håller i flera år.

    SvaraRadera
  3. Ja tycker de känns rätt onödigt om man nu inte vill ha nån speciell "frisyr" att gå till frisören :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med! Det går dessutom få en speciell frisyr även hemma med en hårtrimmer om man våga att prova lite.

      Radera
  4. Min fru klipper hela familjen men får sedan själv punga ut med pengar för att klippa sig själv för hon har långt hår och vill ha det på ett speciellt sätt...

    SvaraRadera
  5. Tror inte jag hör till de normala, men jag går till frisören på en stående tid var 8:e vecka och pröjsar 500 kr för det (rabatt på ca 20%)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är väldigt normalt. Går till frisören var 7-8v och betalar 600kr.
      Nästan alla jag känner har samma mönster när det kommer till klippning.

      Är själv uppväxt med att min mor klippte mig och det fungerar fram till att man vill ha lite "mer frisyr".

      Radera
  6. Jag går två gånger om året 520 kr allt som allt. 1.40 kr om dan den lyxen kan jag unna mig.

    SvaraRadera
  7. Tycker det är toppen att man har valet att klippa sig hemma! Vill folk lägga ut ett par hundralappar (ev tusenlappar) så får dom väl göra det. Men man kan ha bra mycket roligare för dom pengarna tycker jag. Göra något vettigt eller spara!

    Själv har mor min klippt mig sen jag kröp på alla 4 och köpte en apparat åt mig som hållt sen jag flyttade hemifrån för ett par år sedan. Klipper mig själv men flickvännen får hjälpa till när hon vill.

    Tycker att argumentet att man "måste" betala för att ha en speciell frisyr är väldigt dåligt. Bara lära sig själv/någon man känner. Skrattar när jag ser folk som betalar pengar för att ha precis samma frisyr som jag själv. Erbjuder dom till och med att klippas gratis ibland :)

    Sen angående din kommentar om att folk men längre hår kanske inte vill raka av det så kan tilläggas att jag toppar brudens hår när hon vill/behöver det och har sparat henne tusenlappar under åren. Sen kanske jag har en fallenhet för att klippa hår, det vet jag inte, men hon är nöjd och brukar få komplimanger rätt ofta för sitt hår.

    Men kort svarat, nej, slöseri men pengar att betala någon för något man kan (lära) sig att göra själv.

    Mvh,
    Sam

    SvaraRadera
  8. Att vara långhårig och gå till frisören kan kosta hur mycket som helst beroende på vilken frisör man går till och vilka frisörbehandlingar man väljer...Många frisörer har fullt upp med kunder som vill toppa, klippa, slinga, bottenfärga, helfärga eller permanenta sig.

    Själv har jag de senaste åren gått till en frisör som klipper mitt hår för 380 kr så jag ser det som överkomligt. Att låta min man sätta saxen i mitt hår skulle sannolikt innebära att jag får jobba med toppluva på mig i tre månader efteråt.

    SvaraRadera
  9. Pappa Fri kör på rakapparaten men jag (mamma Fri) går till frisören. Ingen av oss har tagit oss för att lära oss klippa hår men det känns som att det börjar bli dags. Jag skulle gärna kunna klippa min lugg och barnens hår själv. Jag går ändå väldigt sällan till frisören, var tredje månad ungefär gissar jag.

    SvaraRadera