15 januari 2014

Snål eller sparsam?

Ofta går jag runt och funderar på fenomenet snål, titt som tätt när jag de faktor är ute och handlar med tjejen. Gång på gång jämför jag kostnader på både det ena och andra, vilket dock få mig att komma ihåg ett inlägg som "Miljonär innan 30" skrev där han helt enkelt tog upp kostnaderna för sin fylla där han skrev ner varenda krona som spenderades. Sen är jag väl medveten om den levnadsstil som han levde. Även om jag tycker att det var ett bra val med tanke på hans situation idag och när det är ett medvetet val så varför inte liksom.

Tycker att han fick ta emot ganska mycket kritik över åren med tanke på att iver att skära ner på kostnaderna och var väl medveten om varje krona han spenderande. Kritik som jag ej tyckte var befogad.
Fenomenet kvarstår dock, snål är för mig ett negativt värdeladdat ord samtidigt som sparsam ger positiva vibbar.
Även om nu det egentligen är ett ickeproblem bland många så är det för mig en fråga som berör, då det i omgivningen kan uppfattas negativt att vara för sparsam eller som synonym till snål "överdrivet sparsam" när det egentligen kan handlar om en sund tillvaro för sin ekonomi.

Hur ser din omgivning på begreppen? och vad tycker du?


Mvh
Kanjagblirik


1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är hu kul som helst att kasta ur mig kommentarer som:
    - Det är för dyrt
    - Det har jag inte råd med (gärna när det är något för en väldigt liten summa)
    - Man blir inte rik av att lägga pengar på sådant
    m.m.

    I början var det många som tittade med stora ögon när jag t.ex. tuggade i mig havregrynsgröt och någon frågade varför jag inte har med vanligt matlåda eller gick ut och åt när svaret blev, jag har inte råd, jag har för dålig lön. (När ägaren av företaget hör detta så ska han alltid in i diskussionen och förklara att jag faktiskt har bättre lön än honom *haha*)

    Numera är de flesta så vana att om jag t.ex. berättar att jag ska köpa något eller ta med min sambo på restaurang så kontrar de med:
    - Sådant lägger inte du pengar på, man blir inte rik på att lägga pengar på sådant.

    Blir ju en bra påminnelse i vardagen när de påminner mig =)

    SvaraRadera