7 januari 2014

Mat på jobbet, Matlådor eller "Fri lunch"?


Jag har på mitt jobb ibland möjligheten att äta lunch och få då förmånsbeskatta lunchen.
Vilket i sig är smidigt och som jag har förstått fördelaktigt då det är pensionsgrundande.
Jag är dock fortfarande kluven om jag ska fortsätta nyttja det eller om jag ska börja äta matlådor igen.

Fördelarna med Matlådor är att jag själv bestämmer innehållet och har möjlighet att lägga upp kostschema för träningen.
Här går det att prispressa sina kostnader men är det värt det?
Nackdelen är att det tar tid att laga samt kan bli dyrt om man vill äta nåt dyrare kött osv.

Fri lunch är bekvämt och inte allt för dyrt om jag har förstått det rätt. Schablonvärdet är 80 kr per lunch enligt Skatteverket.

Hur gör ni med maten på jobbet? och hur skulle ni resonera i mitt fall?

Mvh

12 kommentarer:

  1. Havregrynsgröt nästan dagligen, har mjölk, havregryn och lingonsylt på jobbet. Blandar även i linfrön och solroskärnor. Billigt och framförallt smidigt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har flera som kör liknande på jobbet. Blir man inte less ganska snabbt?
      Har du räknat på genomsnittskostnaden någon gång för varje måltid?

      Mvh

      Radera
    2. Tidsnyttan övervinner alla smaker =) Har inte räknat på hur billigt det blir men jag tror inte jag kan göra det mycket billigare. Vi får se när jag tröttnar, har bara haft den här rutinen i ca 16 månader.

      Radera
  2. Förmånsbeskatta menar du..? �� För i år är det 84 kronor som är förmånsvärdet . Tjänar du under brytgränsen kostar en sådan lunch dig ca 28 kr netto. Billigt tycker jag! Ät det en bra "gratis"lunch med fint (läs dyr) mat bör fdet var värt sin peng kontra att gör samma mat själv. Själv har jag rikskortet. En bit nettoavdrag, en bit förmånsbeskattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis, av någon anledning så blev det helt fel ord i texten. Åtgärdat nu.
      Ibland bjuds det på bra mat och då får man passa på, resten av dagarna försöker jag köra med matlåda.
      28 kronor netto är det värt.
      Tack för klargörandet, försökte hitta hur man räknade ut summan.

      Mvh
      Mvh

      Radera
  3. Tror att priset ligger betydligt mer än 28 kr faktiskt! Se http://www.hrinfo.se/kostforman_och_kostavdrag_10924.asp. Om det nya priset är 84 så borde det ligga runt 60-63 kr. Eller?

    Mitt förslag är att försöka laga mat hemma så mycket som möjligt, och när det finns mat över så kan man enkelt fixa en matlåda till nästa dag. Har man det som vana så känns det (efter ett tag) inte som någon större uppoffring. Sedan kan man "lyxa till det" med köpt mat ibland utan att märks särskilt mycket på bankkontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har faktiskt ingen aning hur man får fram summan 28 kronor netto, hade varit intressant ifall nån kunde klargöra det hela.
      Även om priset nu blir högre så är den ju de facto pensionsgrundande vilket sänker med någon krona i slutändan.

      Jag tror att inför man som man gjorde en del under studenten att köra storkok på söndagarna inför nästa vecka så kan man spara en hel del pengar

      Mvh

      Radera
    2. Yes, givetvis har du rätt, jag räknade åt fel håll och helt fel.

      För att förstå hur det fungerar behöver man nästan ha en skattetabell framför sig. Skattetabell 32, kol. 1 ökar ungefär 65 kronor per varje tvåhundring du tjänar. Lite svårt att förklara utan tabell, men tjänar du t.ex. mellan 32001 - 32200 och betalar skatt enlig tabell 32, betalar du 8157 i skatt. Får du en kostförmån på t.ex. 84 kronor kommer du nu att beskattas enligt nästa "steg", dvs du får en skatt på 8221 kronor. Lätt räknat kan man säga att förmånen netto kostar 8157-8221 = 64 kronor i detta fall

      Radera
    3. Jag utgår i mitt exempel att du har en lön på 32000 jämt. Jag tror jag fick till uträkningen nu iaf :)

      Radera
    4. Ok, jag är helt med dig. Men vad händer om vi tar 2 stycken luncher *84. Dvs lön på 32000 med 168 kronor i förmån. Skattesatsen blir det samma right?

      Radera
    5. Skattesatsen bör bli den för för förmåner värda upp till 199 kr (32200-32001) - därefter hoppar man upp ett snäpp.

      Radera